Friday, December 11, 2009

Cu cap sau fara cap

Update 11 dec. 2009
Recent, s-a ocupat si Ziarul de Iasi de aceasta chestiune. Orasul tinde sa devina un mozaic de culori, insa nu unul frumos si placut ochiului. Fiecare face ce vrea si cum vrea, reabilitarile curg si aspectul pestrit al orasului devine realitate.
Iata si diferenta Iasi-Piatra Neamt. Acolo se pot impune reguli, la noi?

Si pentru ca suntem la capitolul "sat fara caini", iata o imagine cu urmele unei reabilitari. Insa nu ma refer la blocuri, ci la urmele de pe trotuar. Suntem in parculetul de la Podu Ros, unde blocul de linga Posta tocmai a fost reabilitat. Lucrarea este in regula, insa ce a ramas pe trotuar este greu de descris. Pavelele puse acum un an sunt pline de ciment, caci muncitorii si-au pregatit materialele direct acolo. Cimentul nu se mai poate lua, caci s-a intarit de mult. Cine plateste? De ce nu e pusa firma respectiva nu sa plateasca o amenda, ci sa inlocuiasca tot pavimentul afectat?















16 sept. 2009 1. Iata aici o hotarire cu cap, ce merita copiata:

Asociaţiile de proprietari care îşi izolează faţadele blocurilor prin Programul Naţional de Reabilitare Termică vor fi obligate să-şi vopsească imobilele într-o singură culoare, care le va fi sugerată de arhitectul-şef al Galaţiului. Aceeaşi culoare se va aplica şi pe blocurile din împrejurimi la care se fac modificări sau mici lucrări de întreţinere. Astfel, fiecare cartier va avea propria gamă cromatică.
"Reabilitarea termică nu se va putea face după cum îşi doreşte fiecare asociaţie de proprietari sau fiecare locatar al blocurilor care vor fi reabilitate. Culorile vor fi sugerate de noi, astfel încât să existe o uniformizare în Galaţi. Când spun uniformizare, nu mă refer la faptul că toate blocurile vor fi la fel. Într-o zonă va fi o anumită gamă de culori pentru blocuri, în altă zonă va fi altă gamă de culori, ca să nu mai fie ce este acum: la un etaj o culoare, la alt etaj altă culoare", a declarat, miercuri, viceprimarul municipiului Galaţi, Nicuşor Ciumacenco. Continuarea aici.

2. Oare a vazut cineva dintre cei ce se ocupa de spatiile verzi, reportajul cu privire la amenajarea spatiilor de linga strazi de la Antena 1, de aseara? Dupa cum au actionat in primavara, inclin sa cred ca nu. Se spunea clar: daca vrem sa avem copaci care sa purifice aerul tot mai poluat din orase atunci copacii "exotici", gen tuia, magnolii, palmieri sau altii de acest gen, nu au ce cauta linga trotuare! Trebuie platani, tei, copaci adaptati climei noastre, rezistenti, de care stim ca odata plantati ii vom avea cel putin 30 de ani. Cu copacii exotici nu facem decit sa aruncam bani aiurea. Nu ne trebuie imagine, ci aer curat si spatiu verde ingrijit. E suficient.
A se vedea.

Pol de crestere?

Conform acestei informatii, Primaria Iasi (si nu numai) risca sa piarda finantari de multe zeci de milioane de euro daca nu inainteaza proiecte care sa priveasca nu numai orasul, ci si regiunea. Atitudinea autoritatilor europene mi se pare fireasca, daca acceptam faptul ca orasul Iasi a fost desemnat "pol de crestere regional". Si totusi cum se face ca vedem foarte greu acesti bani? Nu se fac proiecte cum trebuie? Nu sunt stabilite in mod clar prioritatile?
1. Pentru regiune, aeroportul reprezinta in mod cert o prioritate. De ce se tergiverseaza de atita vreme modernizarea acestuia?
2. Zona metropolitana s-a nascut moarta. Orice oras cu peste 300 mii de locuitori din lume are o zona metropolitana adevarata, nu o struto-camila precum la noi. Ce e drept nici legea nu incurajeaza aceste structuri, caci comunele sub-urbane ar trebui sa primeasca prin lege un statut special. Dar deja intram in chestiuni de reorganizare administrativa si nu ajungem nicaieri. O lege in acest sens este absolut necesara, insa structurile de putere locale (a se citi "baronii locali") se opun, caci risca sa isi piarda felia de tort. Insa, referitor la zona metropolitana cred ca s-ar putea gasi proiecte. Reabilitarea infrastructurii centrale, cu modernizarea strazilor de legatura oras-comune sub-urbane (ma refer la extinderea strazilor la 4 benzi spre Holboca, Lunca Cetatuii, Tomesti), dar si modernizarea strazilor din interior din aceste comune, modernizarea liniei de tramvai spre Dancu, bani pentru baze de agrement (Ciorbesti...), reabilitarea unor monumente istorice (manastirile Barnova, Dobrovat).
Daca stam si ne gindim putin gasim multe alte posibile proiecte. Insa trebuie si colaborarea autoritatilor locale, indiferent din ce partid fac parte. Cind vor lasa interesele personale deoparte, se va face ceva.